W związku z wejściem przepisów ustawy „Tarczy antykryzysowej 4.0” informujemy o wprowadzonych zmianach.

Print Drukuj
  
UWAGA
 
uprzejmie informuję, że w dniu 19 czerwca 2020 r. Sejm przyjął ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 wprowadzającą zmianę w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 i 568 z pozn.zm.) w poniższym zakresie:  
 
ZMIANY DLA PRZEDSIĘBIORCÓW, PRACODAWCÓW, ZATRUDNIONYCH
 
  • w części odnoszącej się do art. 15zzb dot. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników (…):  
    • okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów. 
 
  • nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i trwają do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy.
 
  • aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy.
 
  • przedsiębiorca nie będzie składał comiesięcznych oświadczeń; przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zamianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia w terminie 7 dni roboczych.
 
  • wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – siedzibę lub miejsca wykonywania pracy przez pracownika.
 
  • środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane – będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
 
  • w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów, konieczne jest natomiast poinformowanie przez urząd pracy o zmianach prawnych poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej urzędu.
 
 
  • w zakresie art. 15 zzc dot. dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (…):  
    • okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów. 
 
  • nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy.
 
  • wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsca prowadzenia działalności gospodarczej 
 
  • środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
 
  • w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów, konieczne jest natomiast poinformowanie przez urząd pracy o zmianach prawnych poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej urzędu.
 
  • w części dotyczącej się art. 15zzd dot. niskoprocentowej pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców (…):
    • pożyczkobiorcy nie będą musieli składać wniosków o umorzenie pożyczki. Umorzenie będzie następowało z urzędu na podstawie informacji w CEIDG/KRS, jeśli przedsiębiorca spełni warunek umorzenia tzn. będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. Rozwiązanie dotyczy wszystkich pożyczek, także tych już udzielonych.
 
  • środki pochodzące z pożyczki nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
 
  • wnioski o pożyczkę będą składane do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
 
  • nie ma konieczności składania ponownie wniosków o pożyczkę, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów o pożyczkę, konieczne jest natomiast poinformowanie przez urząd pracy mikroprzedsiębiorców o zmianach prawnych poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej urzędu.
 
  • w zakresie art. 15zze (dot. dofinansowania wynagrodzeń oraz składek ze środków Funduszu Pracy dla organizacji pozarządowych):
    • zmiana sposobu wyliczania spadku przychodów z działalności statutowej. Do kwoty przychodów nie wlicza się darowizn (zarówno rzeczowych jak i finansowych) otrzymanych w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania COVID-19.
 
 
  • nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy.
 
  • rezygnacja z konieczności co miesięcznego składania oświadczeń o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach ich wynagrodzeń i należnych od tych wynagrodzeń składek. W zamian zobowiązuje się Wnioskodawcę do poinformowania PUP o każdej zmianie danych wpływających na wysokość wypłacanego dofinansowania. 
 
  • aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52
Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy.
 
  • środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
 
  • w zakresie dodanego art. 15zze2 (dot. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej):
    • przewidziano analogiczne, jak przy art. 15zze, wsparcie polegające na dofinansowaniu części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek.
 
  • instrument przysługuje kościelnej osobie prawnej i jej jednostce organizacyjnej działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania.
 
  • dofinansowanie przysługuje na okres 3 miesięcy w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy.
 
  • w zakresie dodanego art. 15zzda (niskooprocentowana pożyczka ze środków Funduszu Pracy:
    • pożyczka ta ma umożliwić organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którzy prowadzili działalność gospodarczą lub statutową przed dniem 1 kwietnia 2020 r., pokrycie bieżących kosztów prowadzenia tej działalności.
 
  • pożyczka będzie udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości do 5 tys. zł, ale nie więcej niż 10% przychodów za ubiegły rok, zaś jej oprocentowanie będzie stałe
i będzie wynosiło w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli, przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.
 
  • rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji, okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy.
 
  • pożyczka wraz z odsetkami będzie podlegała umorzeniu pod warunkiem, że organizacja pozarządowa i podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003  r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia będą prowadził działalność gospodarczą lub statutową. Środki z pożyczki nie podlegają egzekucji.
 
  • w części dotyczącej finansowania  instrumentów, o których mowa w art. 15zzda i art. 15zze2 - art. 31q:
    • w celu zapewnienia starostom środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań, o których mowa w projektowanych przepisach art. 15zzda (jednorazowa pożyczka na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej organizacji pozarządowej lub podmiotu, w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) oraz art. 15zze2 ustawy COVID (dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej) dokonano uzupełnienia treści art. 31q ustawy COVID.
Stosownie do zmienionych przepisów art. 31q ust. 4 i 5 ustawy COVID, zadania,  o których mowa w projektowanych przepisach art. 15zzda i art. 15zze2 ustawy, mogą być finansowane przez powiatowe urzędy pracy z ustalonych przez ministra właściwego do spraw pracy na rok 2020 dla samorządów powiatów kwot środków (limitów) Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej (art. 31q ust. 4 ustawy). Na finansowanie wskazanych zadań przeznaczone są ponadto dodatkowe środki rezerwy Funduszu Pracy (art. 31q ust. 5 ustawy), przyznawane przez ministra właściwego do spraw pracy na pisemny wniosek starosty/prezydenta miasta, zaopiniowany przez marszałka województwa.  Urzędy pracy, które dysponują kwotami środków rezerwy Funduszu Pracy na dotychczasowe zadania (art.15zzb-15zze ustawy COVID) będą mogły z nich realizować nowe zadania bez potrzeby zmiany zawiadomienia (tzw. decyzji limitowej).  W nowych zawiadomieniach ustalających kwoty środków rezerwy Funduszu Pracy zadania określone w art. 15zzda i art. 15zze2 ustawy zostaną ujęte. 
Koszty obsługi wynosić będą 0,5% kwoty przeznaczonej na realizację wszystkich,  tj. dotychczasowych i nowych zadań.
Nowe zadania będą realizowane ze środków krajowych w ramach aktualnych oraz zwiększanych limitów rezerwy Funduszu Pracy.
 
  • w zakresie umożliwienia uruchomienia dodatkowych środków Funduszu Pracy na aktywizację bezrobotnych i poszukujących pracy:
    • minister  właściwy do spraw pracy będzie mógł uruchomić dodatkowe środki Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, po zasileniu na ten cel Funduszu Pracy środkami Funduszu Przeciwdziałania COVID.
 
Informacje o publikacji dokumentu